zeepier-in-vikna-2013.reismee.nl

De laatste visdag en eindelijk hebben we ze gevonden.

Zoals eerder gezegd waaide het op de laatste visdag nog behoorlijk. De verwachting was echter dat de wind in de loop van de dag minder zou worden. We besluiten vanwege de zuidwestenwind een beetje tegen de wal te blijven en een paar fjordjes af te vissen. In het eerste fjordje hebben we al eerder wat mooie gullen gevangen. Aangekomen in het beerste fjordje hebben we nog steeds de drijfzak nodig om de driftsnelheid enigszins te beperken. Al bij de eerste drift slaat Wiegert een grote vis aan de haak. Na een behoorlijke tijd werken komt de vis boven en blijkt het een kabeljauw (een echte Skrei) van 108 cm lang en 11 kg zwaar te zijn.

\"\"
Een persoonlijk rekord voor Wiegert. In de volgende driftjes vangen we slechts nog een paar kleine visjes en dan is het helemaal over. De vis gaat een dutje doen. Zeepier en Wiegert maken gebruik van deze periode om naar een verder westelijk gelegen fjordje te varen. De andere boot met Rene, Wim en George besluiten hetzelfde te doen. Ook daar aangekomen blijkt er maar weinig vis te vangen te zijn. De andere boot besluit wat verder naar buiten te varen en het voor de mond van het fjordje te proberen.

Zeepier en Wiegert constateren dat inmiddels de wind geheel volgens de voorspelling aan het afnemen is. Wij besluiten daarom een nabij en verlaten visfarm te bezoeken om te bekijken of daar wat te vangen is. Een paar dagen geleden hadden we namelijk gezien dat er een opstapboot met sportvissers op de farm lag te vissen. Toen zagen we echter alleen dat ze wat kleine vis vingen en wij zijn toen over de farm gevaren en zagen toen niets op de meters.

Bij de farm aangekomen blijkt de wind er helemaal uit te zijn. We kunnen daarom prachtig op de farm vissen . Zo\'n verlaten farm bestaat uit ee reeks van boeien boven ankers. De boeien zijn onderling met elkaar verbonden door kabels die onder water hangen. Het is dus een verzameling relatief kleine vierkanten. Al bij de eerste inworp heeft Zeepier een grote vis aan de haak. Tegelijkertijd meldt de andere boot dat zij teruggaan naar het eerste fjordje. Onddanks de mededeling dat er vis op de farm zit en Zeepier een bak aan het drillen is varen ze door. Achteraf tot hun verdriet. Elke inworp levert Wiegert en Zeepier grote kabeljauwen op. Al snel is de kist gevuld en liggen de vissen overal in de boot. Zeepier vangt zelfs een zeewolf (mjammie!).

\"\"
We verspelen ook veel vis. Dat alles kost veel energie. Al snel doen de spieren zo\'n pijn dat we besluiten dat het genoeg is. Op moment dat er weer een kabel op de dieptemeter zichtbaar wordt draaien we snel voor de laatste maal in. We zijn net allebei binnen als blijkt dat een heilbot van ca 1 meter onze snel ingedraaide pilkers volgde en rond de boot zwemt. Jammer genoeg reageert hij niet meer op onze opnieuw aangeboden pilkers en verdwijnt. Dat had nog een leuke afsluiting geweest kunnen zijn.

Na veel vis schoonmaken,verpakken, invriezen en alvast wat zaken inpakken gaan we om 01:30 uur naar bed. Morgen loopt de wekker om 06:00 uur weer af want we willen om ca. 10:00 uur gaan rijden richting Koppang waar we overnachten.