zeepier-in-vikna-2013.reismee.nl

Het ineens winter op deze 6e visdag!

Vanmorgen was het ineens winter. Gisterenavond laat begonnen er ineens sneeuwbuien te vallen en vanmorgen was alles wit en lag er een dikke laag ijs in de boot met sneeuw erop. Vandaag werd er nog wel aardig wat wind voorspeld.
Wim, Rene en George besluiten een beetje binnen de eilanden en descheren te blijven. George is onze durfal en doet bij het uitvaren een Georgio Di Caprio (zie afbeelding) waarmee hij bij ons in elke geval geen echt diepe indruk achterlaat. Wiegert doet dat later beter als zijn blaas wat vol is, maar dat mogen we niet op de foto zetten (? hij is een beetje verlegen denk ik).

\"\"

Zeepier en Wiegert gaan naar buiten. Daar staat nog steeds zo\'n 3 meter zwel als gevolg van de NW-wind van gisteren. Nu kun je tenminste die onderwaterobstakels goed zien liggen als er geen stok op staat.

\"\"

Na een tijdje blijkt er op de onderwaterbergjes buiten niets te vangen te zijn. We vertrekken daarom naar een baaitje tussen twee uitlopers van de heuvels die het schiereiland Vikna vormen. Daar zien we enkele vissen op de dieptemeter en vangen we er al snel een paar. Er staat een behoorlijke oostenwind en na een paar driftjes (met de driftzak om de driftsnelheid iets te beperken), wordt de snelheid toch zo groot dat we daar weg moeten. We gaan en klein fjordje in en zien ook daar direct vis en vangen er daar een aantal. We brengen de rest van de middag in dit fjordje door. Via de telefoon horen we dat de anderen ook vis vangen. Aan het eind van de dag hebben we totaal bijna 1 kist vol. Dus bijna een 1 persoons quotum. In de andere boot moetende zenuwen inmiddels hebben toegeslagen wantze hebben in plaats van kistlengte, de kistbreedte gebruikt als meeneem maat. Gevolg is dat wij vinden dat ze nogal wat guppies hebben. Veel werk met schoonmaken dus.
Gelukkig vandaag een wat betere visdag. Nu maar hopen dat de voor morgen voorspelde storm meevalt, of zo laat erin komt dat we toch gewoon kunnen vissen. Tot op heden was de werkelijke wind (volgens ons) steeds minder dan voorspeld. Dat geeft wat hoop voor morgen.
Vlak bij zit een zalmslachterij. Het is 1 mei -een feestdag in Noorwegen- en we hebbengevraagd of we wat verse zalm kunnen kopen. Of dat lukt en tegen welke prijs horen we dus pas morgen. Onze verhuurder Mikal zal zijn grootvader vragen of die nog gerookte zalm heeft of dat hij ze nog wil roken voor ons. Of dat gaat lukken horen we ook pas morgen.