zeepier-in-vikna-2013.reismee.nl

Het waait hard; 5e visdag

Vanmorgen was het prachtig weer. Noordenwind met zon. Tegen de middag begon het te betrekken en al snel kwamen we in een buienstraatje terecht. Ook de wind trok behoorlijk aan. Op een gegeven moment waaide het zo hard dat de golfdalen zo diep werden, dat we geen horizon meer konden zien (in elk geval kwam in zo\'n golfdal de horizon behoorlijk dichtbij). Ook veel omrollende golven die vervelend zijn in een dwars op de golven driftend bootje. Smerige windgolven die bovenop de toch al behoorlijke zwel stonden! De anderen waren al eerder op zoek naar betere visstekken richting vaste wal/eilanden/scheren gegaan.

Vissen was nog steeds moeilijk en je moest de gullen onder de stenen vandaan halen. Zeepier en Wiegert hadden dat gelukkig in de gaten en zij vingen er dus nog en paar om de eer te redden want in deandere boot kwamen ze niet verder dan 1 Lom. Net toen het een beetje beter ging kwam de wind er zo hard in dat ook Zeepier en Wiegert een veilig heenkomen moesten zoeken. Was nog wel even een half uurtje lastig varen in de golven voordat we een oppertje bereikten. Vissen was daarna gedaan. Met driftsnelheden van boven de 2 km/u (let wel met een driftzak uit) hou je geen pilkertje aan de grond. Jammer want juist nu zagen we regelmatig vis op de dieptemeter.

Met 6 mooie gullen in de kist -onder de zuidoever- maar richting huis gevaren. Bij aankomst bleek de andere boot daar ook al aangekomen. ZIj hadden de boel al uitgepakt en helaas geen vis. Vroeg eten vanavond (gebraden haas met rode kool) en dan zien we wel verder.

Geen foto\'s dit keer want we hadden de handen vol met de golven.

Morgen maar eens kijken of de prijs van verse zalm concurrerend genoeg is om daarvan een voorraad in te slaan en daarmee toch wat in de boxen mee te nemen. Erg jammer voor Gert want die had zich zo verheugd op een lekker maaltje kabeljauw. Als we nog een stokvis vinden nemen we die wel voor hem mee. Kan hij er lang van genieten.